Vinkkejä runotapahtuman ja open mic – tilaisuuden järjestämiseen koulussa
UNESCO:n Maailman runouden päivää vietetään 21.3.2015.
Ennen Maailman runouden päivää vietetään runouden teemaviikkoa, jota voi viettää niin kotona, koulussa kuin työpaikallakin. Viikon tarkoituksena on herättää keskustelua runouden tilasta, mutta tuoda runot myös keskelle ihmisten arkipäivää. Mukana ovat Nuoren Voiman Liitto, Nihil Interit, Helsinki Poetry Connection, Teos ja WSOY.
Helsinki Poetry Connection ottaa osaa teemaviikkoon järjestämällä tuttuun tapaan runotapahtumia, mutta tarjoaa nyt myös ytimekkäästi neuvot siitä, miten ne olisi helposti järjestettävissä esimerkiksi koulussa.
Vinkkejä runotapahtuman ja open mic – tilaisuuden järjestämiseen koulussa
1. Runon kirjoittamisen työpaja
~Sellaista runoa ei olekaan, joka ei soveltuisi ääneen luettavaksi tai esitettäväksi.~
Koska runon kirjoittaminen on yleensä hyvin henkilökohtaista, runon kirjoittamisesta itse runon esittämiseen voi olla hyvinkin pitkä matka. Ennen runon esittämistä oppilaiden kesken olisi hyvä järjestää runon kirjoittamisen työpaja.
Ympäristön, jossa runoja kirjoitetaan, soisi olevan rauhallinen, eikä tunnelma saa olla kiirehtivä tai painostava. Luottamuksellinen suhde opettajaan tai ohjaajaan on runon kirjoittamisen ja esittämisen tilanteessa ensiarvoisen tärkeää ja opiskelijoiden kesken tulisi olla sopimus siitä, etteivät tekstit leviä tilaisuuden ulkopuolelle, ellei niitä erityisesti kirjoiteta jaettaviksi.
Hyvän vastaanoton nuorten keskuudessa ovat saaneet muun muassa Lava-antologiasta (Poesia 2013, http://www.poesia.fi/lava-antologia/) löytyvät räppitekstit, runoilija Jarkko Jokisen teos Uneni sijaitsevat sammakoiden valtateillä ja Juho Niemisen runoteos Saattaa sisältää pähkinää (molemmat Helsinki Poetry Connection). Myös Kirsi Kunnaksen, J.K. Ihalaisen ja Vilja-Tuulia Huotarisen runot toimivat esitettyinä erinomaisesti. Vanhemmille opiskelijoille voi suositella vaikkapa Sirkka Turkan yksinkertaista ja koskettavaa ja myös rytmillisesti kiehtovaa runoutta.
Youtubesta löytyy huomattava määrä niin räp- kuin spoken word -esityksiäkin, ruotsalainen Kung Henry Bowers, amerikkalainen Saul Williams ja suomalainen Dxxxa D kannattaa ainakin tsekata. Helsinki Poetry Connection on myös julkaissut runoutta, räppiä ja musiikkia yhdistävän CD-julkaisun nimeltään Poetry Jam, joka on kirjastoista lainattavissa, ja lisäksi kollektiivin aktiivit ovat ahkerasti julkaisseet omia äänitteitään.
Nämä ovat muutamia esimerkkejä, joita voi hyödyntää inspiraation hakemisessa ja tyylien esittelyssä. Myös omien suosikkilaulunsanojen esittäminen voi kiinnostaa oppilaita.
2. Runon esittäminen
Itse kirjoitetun runon esittäminen on yleisesti ottaen jännittävää iästä ja kokemuksesta riippumatta. Yleensä suhde tekstiin muuttuu painavammaksi ja merkittävämmäksi, kun kyseessä on oma runo. Joskus ajatus siitä, että jokainen lukisi runonsa vuorollaan, helpottaa esittämistilannetta. Joku, joka ei pääsekään lukemaan, koska ei uskalla ilmoittautua, voi pettyä. Myös ohjaajan oma esiintyminen voi madaltaa kynnystä nousta toisten eteen! Esitystilaisuudessa voi olla luettavana omien tekstien lisäksi toisten kirjoittamia suosikkitekstejä.
Esiintyminen on herkkä tilanne, eikä palautteen antaminen heti esitystapahtuman jälkeen sovi kaikille, ja se voi latistaa osaltaan jo uskaltamisen riemua. Hyvänä palautteena toimivat raikuvat aplodit esityksestä riippumatta. Helsinki Poetry Connectionin open mic -tilaisuuksissa ensikertalaisille annetaan kuuluvat suosionosoitukset.
Ohjaaja voi tarjota henkilökohtaisen palautteensa esityksestä myöhemmin niille, jotka palautetta kaipaavat. Palautteessa kannattaa suosia kautta linjan positiivisuutta, ja kritiikin sijaan ehdottaa mieluummin muutoksia. Myös kirjailijoihin ja runoilijoihin tutustuttaminen käy luontevasti palautteen kautta.
Jos oppilas on vahvasti esiintymisorientoitunut, palaute voi keskittyä myös itse tekniikkaan.
Eräs erittäin yksinkertainen ja hyvä ohje on muistuttaa hyvästä ryhdistä ja siitä, että suuta kannattaa pitää kohtalaisen auki lausuessa. Joitakin kirjoittajia myös häiritsee paperista lukeminen, vaikka he eivät tiedostaisikaan sitä. Toisia voi myös kannustaa opettelemaan tekstin ulkoa, ja ottamaan lavalle mukaan vain pienen lapun, jossa tekstin pääkohdat olisi ranskalaisin viivoin.
Parhaimmillaan runonlausunta vapauttaa ujoudesta ja nostaa esiin kunkin esiintyjän oman persoonan. Tämä onnistuu vain siten, että voi aloittaa turvallisessa ympäristössä ihmisten keskellä, jotka suhtautuvat runotilaisuuteen myönteisesti. Vaikka lavarunoudessa on vaikeaa erottaa tekstin lukijaa itse tekstistä, voi olla hyvä muistuttaa paikalle tulleita vieraita tai muita oppilaita siitä, että teksti on fiktiivinen, eikä välttämättä rakennu esittäjänsä omista kokemuksista.
3. Runotapahtuman järjestäminen / open mic -tilaisuuden järjestäminen
Helsinki Poetry Connection järjestää kahta säännöllistä lavarunouteen keskittyvää runoklubia, Kiiski Open Mic -klubia Töölössä, joka nimensä mukaisesti keskittyy avomikkiin. Lava kaikenlaisille esityksille on vapaa. Poetry Jam –klubi on tarkoitettu ennen kaikkea sanataiteen ammattilaisten areenaksi, mutta myös näillä klubeilla on erityinen avomikkiosuus.
Open micilla tarkoitetaan juonnettua tilaisuutta, jossa kuka tahansa voi esiintyä. Ajatusta voi pohjustaa oppilaille ennakolta. Usein sana ”runous” pitää sisällään jäykkiä ennakkokäsityksiä. Näitä voi karistella mm. sillä, että runoklubeilla esiintyy niin rap- kuin spoken word –artistejakin.
Tilaisuudessa olisi hyvä olla nuottiteline, josta tekstejä on helppo lukea. Kevyen äänentoiston käyttäminen tilaisuudessa selkeyttää esitystilannetta. Mikrofoni auttaa esiintyjiä, jotka lukevat luonnostaan hiljaisella äänellä. Tilassa säilyy myös rauha, kun myös takariveissä kuullaan, mitä esiintyjä kertoo. Mikrofonin käyttöön kannattaa tutustuttaa lyhyesti. Jotkut oppilaat voivat soittaa omia biittejään taustalla. Tällöin kannattaa varautua aux-piuhalla.
Ohjaajan olisi hyvä pohdiskella ennen tilaisuutta tapahtuman luonnetta. Toiset opiskelijat nauttivat intiimimmästä runoklubista, jossa on vähemmän osallistujia, kun taas toiset pitävät suuresta estradista, hyvästä äänentoistosta ja mahdollisuudesta päästä näyttäytymään. Kannattaa miettiä, onko runoklubi avoin kaikille koulun oppilaille vai onko se oman ryhmän juttu. Kenties mukaan halutaan kutsua myös vieraileva runoilija?
Open micissa ideana on kuitenkin, että kaikki pääsevät lavalle!
YK:n alainen kasvatus-, kulttuuri- ja tiedejärjestö UNESCO juhlistaa joka vuoden maaliskuun 21. päivänä runouden voimaa kulttuurin, luovuuden ja innovaation lähteenä. UNESCO painottaa julistuksessaan runouden päivästä, että päivän myötä halutaan tukea kielellistä monimuotoisuutta runoilmaisun kautta. Maailman runouden päivää on vietetty vuodesta 1999 lähtien.